Den osynliga individen

Publicerad: 15/08 13:54

Att mediebranschen befinner sig i ett brytningsskede har väl inte undgått någon. Förutom då möjligtvis dem som jobbar med branschens marknadsundersökningar. Alltför mycket görs ”som vi alltid ha gjort” och inget vill man ändra på ”för då bryter vi trendinformationen”.

Att tro att vi kan dra alla finländare, eller alla som läser en viss tidning, över en kam är absurt. Det tror jag vem som helst som någon gång funderat på sitt eget mediebeteende och sin kompis dito inser. Vi har alla olika vanor och utgör ingen grå massa som likt en fårskock håller ihop hela tiden. Ändå har mediebranschen länge lidit av dåliga undersökningar. Speciellt gäller det här de branschspecifika mastodontundersökningarna som försöker sammanfatta den finska mediekonsumentens läsarvanor i enkla medeltal och procentar. Genom att blint lyssna på vad ”genomsnittsläsaren” tycker så gör vi oss själva en björntjänst. Vi kan inte utveckla en tidning på basen av vad genomsnittet tycker, det blir för lamt. Och inte kan vi engagera annonsörerna heller med var genomsnittsläsaren konsumerar. För i genomsnittet drunknar individen.

De enskilda mediebolagen gör naturligtvis undersökningar inom sitt eget intresseområde. Somliga bolag undersöker mera, andra mindre. Ju lokalare en tidning är dess närmare läsaren står den och har åtminstone förutsättningar för känna sitt lokalsamhälle på pulsen ”live”. Då behövs inte omfattande undersökningar. De större tidningshusen däremot håller sig med researchers, sådana som jag, som jobbar med att känna läsarna på pulsen i olika frågor. Andelen researchers inom tidningsbranschen skulle gärna få vara större och samarbetet med de universitet som har med journalistik och media att göra bättre. Just nu samarbetar vi med Aalto-universitetets Konstindustriella Högskola, men rum för mer samarbete finns nog. Det är bara smart att knyta ”tung” forskning inom branschen till tidningarna, att utnyttja varandras sakkunskap – den ena kan det i teorin, den andra i praktiken. Och jag är övertygad om att det skulle öppna mångas ögon för den kvasi-undersökning som florerar inom vår bransch.

Men nu spirar mitt hopp. Dels har vår mastodontundersökning nummer ett, Kansallinen Mediatutkimus, KMT, äntligen bantats ner till något mer lätthanterligt (läs: i praktiken finns inget annat än läsarantalsprognosen kvar), dels ser det ut som om det vid årsskiftet kör igång ett Next Media –projekt med sikte på att ta reda på vilken roll olika medieprodukter/tjänster spelar hos mediekonsumenten, vilka motiv som spelar in vid valet av medier och vilka olika typer av mediekonsumenter det finns. Ett av de konkreta målen är att förnya branschens undersökningar. Strålande säger jag – inte en dag för tidigt!

2 Comments

  1. Kommentar #1 - Mikaela: 17/08 15:58

    Jag ställde för en tid upp sen på att svara regelbundet i en av dessa ”tunga undersökningar” som görs, men det är verkligen tidskrävande som gör att svaret ofta inte blir helt genomtänkt.

    Det är också många av undersökningarna har praktiska svårigheter med frågor där det helt enkelt inte finns ett ”rätt svar” för min del…

    Sedan sitter det någon och drar fina slutsatser som publicerat baserat på något som jag klickat mig genom allt mera irriterad mot slutet när jag klickat i 20 minuter och svarsalternativen är knepiga… njaa, inte direkt pålitligt!


  2. Kommentar #2 - Lotta Holm: 22/08 10:29

    @Mikaela: Det var kanske litet dåligt formulerat från min sida – jag avsåg inte tungrodda enkäter (som är just så jobbiga som du beskriver och därmed inte ger så riktig information som man kunde önska), utan snarare tung i bemärkelsen gedigen och kvalitativ akademisk forskning. Alltför många kommerisella marknadsundersökningar är tyvärr dåliga – långa och knepiga att besvara – och då lider kvaliteten på resultaten. Själv besvarade jag förra veckan en enkät där jag ombads välja vilket mineralvatten får mig att tycka mer om mig själv. Vilken knasig fråga! Och det var inte den enda som var helt knäpp. Man frågar sig vad uppdragsgivaren kan göra med svaren till den enkäten?

    Universiteten och högskolorna däremot sitter på en massa information som de visserligen förmedlar till sina studerande, men så fort man studerat färdigt står den här kunskapen mer eller mindre utom räckhåll för en. Visst kan man läsa in sig på området och gå på seminarier, men det är sällan man har möjlighet eller tid att göra det. Som jag ser det kan både mediehuset och de akademiska forskarna dra nytta av varandra, genom att (i lämpliga mängder naturligtvis) samarbeta. Vi känner vår målgrupp i praktiken och vet vilken typ av respons vi får på olika artiklar och reklamkampanjer, medan forskarna har ett mer teoretiskt grepp om samhällets medietrender.


RSS feed for comments on this post.

Mediebloggen

RSSMediebloggen

Lotta Holm bloggar om läsartrender och ny teknologi, både från Hbl och stora världen

  • Om bloggaren

    Lotta Holm har jobbat med medier varvat med research sedan mitten av 1990-talet. Just nu jobbar hon med research och produktutveckling vid KSF Media och är projektansvarig för Hufvudstadsbladets läsplatteprojekt. Lotta försöker känna dagens mediekonsumenter på pulsen och förstå vad det är som intresserar dem. Hon följer med medietrender både i Finland och internationellt – med målsättningen att KSF Media ska kunna bjuda på ett bra och intressant innehåll. På bloggen rapporterar Lotta om aktuella projekt och fenomen.
  • augusti 2011
    M T O T F L S
    « jul   sep »
    1234567
    891011121314
    15161718192021
    22232425262728
    293031  
  • Etiketter

  • Kategorier