Olika lösningar

Publicerad: 04/01 09:54

Dagstidningen på surfplatta. Vad menar man egentligen med det?  iPad-användaren laddar ner det välbekanta  tidingshusets applikation, men vad innehåller den egentligen? Många iPad-appar visar upp dagstidningens webbsideinnehåll, inte papperstidningens som man kanske skulle tro. Nedan några exempel, som alla är från iPad, men samma tänk gäller för alla plattformer:

1. Webbsajtsappar

En app som baserar sig på webbinnehållet är helt ok, förutsatt att läsarna är medvetna om vad de får och inte känner sig lurade när de väl öppnar sin app. Det gäller för tidningshusen att tydligt namnge de olika produkterna så att man vet vilken app som motsvarar webbnyheterna och vilken som motsvarar papperstidningen.

Några exempel på webbsajtsappar är New York Times (som har en stilren papperstidningsaktig layout med en enkel annonsplats längst ner), USA Today, The Colorado Springs Gazette, Daily Express m.fl.

2. Papperstidningsappar

Appar baserade på papperstidningsinnehållet finns också. Tyska Die Welt (en av mina favoriter med jättevackert utförande – om jag skulle vara intresserad av deras innehåll skulle jag gladeligen betala för en prenumeration), Svenska Dagbladet, Helsingin Sanomat, en hel drös inhemska mindre tidningar i e-tidningsformat osv.

Det finns många olika sätt att presentera sin papperstidning på en surfplatta, men grovt kan man indela dem i tre kategorier:

i) En e-tidningslösning, d.v.s. en ”kopia” av papperstidningen där en papperstidningssida visas i taget. Exempel: La Gazzetta del Mezzogiorno, Bergens Tidende, Expressen,  inhemska lokaltidningar såsom Länsiväylä m.fl.

För att kunna läsa texten måste man zooma in (zoomade sidan till höger). Då hamnar en del av texten utanför surfplattans skärm och för att läsa den måste man skrolla sidan både i sidled och höjdled. Det är inte den mest läsarvänliga lösningen.

Litet klantigt kan det också bli när en artikel går över uppslaget i papperstidningen men man bara ser en sida i taget på paddan. Först kommer den vänstra sidan av uppslaget….

… och sedan den högra:

Fördelen med en e-tidningsaktig lösning är att den är relativt lätt att ta göra och att läsaren känner sig hemma – det är samma produkt som papperstidningen. Fungerar bra som ett komplement till papperstidningsprenumerationen om man reser mycket.

ii) En del (eller allt) redaktionellt material, omlayoutat för surfplattan, men utan annonser, tabeller mm. som layoutmässigt är svåra att få in i surfplattan. Ett exempel är Helsingin Sanomats iPad-version som presenterar endast ett urval av det redaktionella materialet. Visuellt är applikationen stilenlig och klar samt lätt att navigera. Enskilda artiklar tillåts uppta en hel sida som man skrollar i höjdled.

iii) Allt papperstidningsinnehåll, såväl redaktionellt som annonser, tabeller, korsord mm. layoutat för att passa surfplattan. Det är det här vi vill att Hbl på en surfplatta ska vara. Vi vill ha med precis allt innehåll som finns i papperstidningen men framställa det på ett läsarvänligt sätt. Ambitiöst? Javisst, men definintivt möjligt.

3. Hybridappar

Med den nya teknik paddan och andra surfplattor ger oss är det klart att vi så småningom kommer att se olika typer av ”hybridmedier”.

En typ av hybridmedia är mediehusens egna applikationer som kombinerar innehållet ur de egna ”traditionella” kanalerna såsom papperstidningen, internet och eventuellt rörlig bild mm. Ett exempel är norska VG+  vars app uppdateras två gånger om dagen och innehåller ett urval av såväl papperstidningsnyheter som webbnyheter. Appen innehåller också interaktiva annonser och nyhetsfilmsnuttar.

En annan typ är de s.k. nyhetsaggregatorerna som kombinerar innehållet från flere olika innehållsproducenter. Det finns redan en handfull föregångare i vardera kategorin. Två exempel på den senare typen av hybridmedia är apparna Newsy och Flipboard.

I Newsy finns både text och video, länkar till de ursprungliga nyhetskällorna och möjlighet att kommentera. På första sidan väljer vi nyheten om påven, får se ett webbtv-inslag som hänvisar till BBC och kan välja att läsa ursprungstexten på Catholic News Service:

I Flipboard kan man välja vilka källor man vill att appen ska visa och så omlayoutar appen innehållet i ursprungskällan (t.ex. Wikileaks som här nedan) så att det ser vacker ut. Antalet källor som Flipboard har tillgång till är rätt begränsat, men själva idéen och användargränssnittet är fint. Man kan också läsa sitt eget Facebook-flöde via Flipboard om man så vill :-)

5 Comments

  1. Kommentar #1 - H-E Ramström: 04/01 12:29

    Upplysande och intressant skrivet som vanligt!


  2. Kommentar #2 - Carita: 04/01 12:48

    Mycket intressant att följa med din blogg. Den berör ju alla som jobbar inom media.
    Och helt rätt point det där att tidningshusen måste vara noga med att få fram vilken app ger vad åt läsaren – jag skulle åtm förvänta mig att kunna läsa hela tidningen o inte bara webbversionen på iPad:en.


  3. Kommentar #3 - putte: 04/01 13:29

    Mycket intressant och lärorikt att fälja bloggen. Hoppas ni lyckas med ambitionen att få med ”allt”. Annars är det väl nån form av ”hybrid-app” som vi som konsumenter skall se fram emot, åtminstone på sikt.


  4. Kommentar #4 - Camilla Sigfrids: 05/01 08:04

    Informativt! Förväntar mig dock att jag kan läsa hela e-tidningen på iPad, inte bara nätversionen. Läser alla tidningar på paddan och eftersom E-Hbl inte finns tillgänlig blir hela Hbl oläst. Papperstidningen är inte längre ett alternativ.


  5. Kommentar #5 - Lotta Holm: 10/01 10:08

    Tack för responsen! Det är bra att få höra vilka åsikter ni har.


RSS feed for comments on this post.

Mediebloggen

RSSMediebloggen

Lotta Holm bloggar om läsartrender och ny teknologi, både från Hbl och stora världen

  • Om bloggaren

    Lotta Holm har jobbat med medier varvat med research sedan mitten av 1990-talet. Just nu jobbar hon med research och produktutveckling vid KSF Media och är projektansvarig för Hufvudstadsbladets läsplatteprojekt. Lotta försöker känna dagens mediekonsumenter på pulsen och förstå vad det är som intresserar dem. Hon följer med medietrender både i Finland och internationellt – med målsättningen att KSF Media ska kunna bjuda på ett bra och intressant innehåll. På bloggen rapporterar Lotta om aktuella projekt och fenomen.
  • januari 2011
    M T O T F L S
    « Dec   feb »
     12
    3456789
    10111213141516
    17181920212223
    24252627282930
    31  
  • Etiketter

  • Kategorier