Nya dimensioner?
Publicerad: 29/11 12:09Jag vill gärna dela med mig av några tankar som en av dagens Next Media -talare, Raphael Giesecke, lade fram på temat framtidens media:
Sociala värderingar: År 2020 kommer vi att tycka att det är viktigt att vara en del av ett nätverk. Vi kommer att vilja ta reda på vad våra vänner och bekanta tycker och tänker innan vi köper nåt eller innan vi väljer ståndpunkt. Det här kommer vi att göra med hjälp av sociala nätverk som Facebook.
Online: Alla är alltid uppkopplade och konsumerar media hela tiden.
Journalism: Journalisterna kommer att vara mer och mer som entreprenörer som jobbar självständigt. Men samtidigt måste journalisterna fortsätta vara bystanders som inte deltar i det som händer utan observerar och rapporterar. Därför kan inte journalisterna vara de som kommer med innovativa lösningar gällande framtidens media.
UGC (user generated content): Media kommer att innehålla mer läsargenererat material.
Gaming: Spel blir allt viktigare delar av mediakonsumtionen. ”Gammalmedia” kommer att lära sig av spelvärlden och tillämpa delar av spelvärldens logik på sina produkter. Såsom att publicera innehållet på alla tänkbara plattformer så att möjligast många har tillgång till det eller att läsaren kan dela sin mediaupplevelse med sina vänner online. Samtidigt är många spel allt djupare förankrade i verkligheten och gränsen mellan spel och verklighet blir allt mer flytande.
Litet lösryckta påståenden kanske? Det är trots allt bara tio år till 2020… men som talaren påpekade visste vi inte om Twitter och Facebook för tio år sen, Google var rätt okänt och Wikipedia likaså. Precis som de har ändrat vår värld en hel del kan vi förvänta oss ha nya tjänster och nya former av media om tio år som vi knappt kan föreställa oss nu. Jag får väl ta och läsa hela rapporten när den utkommer och sedan återkomma till saken. Men kommentera gärna!
2 Comments
RSS feed for comments on this post.
Ur en rent nördig synvikel med 20års erfarenhet i webbutvecklingscärlden ser jag inte scenariot som bara möjligt, utan oundvikligt, och jag skulle påstå att vi är där långt tidigare än 2020.
Vad jag personligen är orolig för, i synnerhet i biten UGC är att läsarna inte kommer att hinna lära sig filtrera informationsflödet. Jag påstår att bara en minoritet av befolkningen i dag faktiskt vet vad orden medieläsförmåga och -läskunnighet egentligen betyder. När en allt större del av det vi läser på nätet är skrivna av ”vanliga” mänskor utan nödvändigtvis ha den kritiken och sanningsfiltren som jag åtminstone hoppas att de utbildade journalisterna äger :) hamnar den största bördan av att bena ut vad som är möjligt, rimligt och sant på läsaren.
Redan i dag är det ingen konst att lägga upp en nyhetssajt som i allt väsentligt ser hur proffsig ut som helst. Ta http://www.malepregnancy.com/ som exempel. Just den här sajten är ju gjord precis för att demonstrera hur enkelt det är att fejka trovärdiga nyheter, därför har de tagit fullständigt absurda exempel, men medge att de i allt övrigt ser fullt trovärdiga ut? (Och jag tror att den stackars killen har varit gravid i närmare 15 år nu…) När etablerade och respekterade nyhetssajter aktivt börjar ta in mer UGC blir det desto svårare för läsaren att avgöra trovärdigheten hos artikeln: Det måste ju stämma för det stod på HBL!
Ett steg på vägen kunde vara att införa medieläskunnighet i läroplanen redan på grundskolornas lägre klasser, men före det kan göras, måste lärarna utbildas. Många av dagens lärare är skrämmande dåligt medvetna om dessa problem, jag har personligen stött på flera levande exemplar som sidan om manlig graviditet har slunkit igenom filtren på lärare, bara för att den ser proffsig ut.
Om vi ska hinna med att utbilda både lärare och elever, för att inte glömma resten av befolkningen som inte längre nås av skolvärlden, inom ens de förutspådda 10 åren, för att inte tala om min egen profetia, så måste någonting göras Nu. Bums och med en gång!
Du har absolut rätt gällande risken att läsaren förväxlar UGC med journalistiskt material. Inom branschen har man insett det här och är medvetna om att det viktigt att tydligt märka ut vad som är skrivet av läsarna. Det finns redan bra exempel på hur man kan göra det här, tyvärr inte riktigt i Finland, här är vi litet efter.
Ta t.ex. Allehanda Media i Sverige som har tidningarna Örnsköldsviks Allehanda och Tidningen Ångermanland. De har en websajt som heter Nära (http://nara.allehanda.se/) där registrerade privatpersoner får rapportera egna nyheter eller skriva recensioner mm. En gång per månad samlar de de bästa reportagen till en pappersbilaga som distribueras med båda papperstidningarna. Det är ett smart sätt att få med läsargenererat material som ger ett bredare perspektiv på lokalsamhället (tidningarnas reportrar kan omöjligt hinna på alla tillställningar) utan att man riskerar att någon tror att det är riktiga, genomtänkta nyheter.