TV vs Dagstidningar

Publicerad: 23/11 11:04

Förra veckan träffade jag och några kolleger Thomas Porsaeus, strateg på SVTi, som berättade åt oss om utmaningarna på SVT i den allt mer fragmenterade medievärlden.

Skillnaderna mellan tv-världen och dagstidningsvärlden är inte alltid så stor som man skulle tro. Både tv och dagstidningarna måste vara tillräckligt relevanta för att tittarna/läsarna ska vara villiga att betala för det. För SVT gäller det att tittarna ska tycka att SVT:s utbud är värt att betala tv-licensen för. Om alltför många inte betalar vill politikerna inte upprätthålla licenssystemet. För dagstidningarna gäller det att dagstidningen måste innehålla tillräckligt mycket för var och en, för att läsarna ska betala.

Hur kommer förtjänstmodellerna att se ut för medierna på 10-20 års sikt? Vad vill konsumenterna betala för?

Mediebloggen

RSSMediebloggen

Lotta Holm bloggar om läsartrender och ny teknologi, både från Hbl och stora världen

  • Om bloggaren

    Lotta Holm har jobbat med medier varvat med research sedan mitten av 1990-talet. Just nu jobbar hon med research och produktutveckling vid KSF Media och är projektansvarig för Hufvudstadsbladets läsplatteprojekt. Lotta försöker känna dagens mediekonsumenter på pulsen och förstå vad det är som intresserar dem. Hon följer med medietrender både i Finland och internationellt – med målsättningen att KSF Media ska kunna bjuda på ett bra och intressant innehåll. På bloggen rapporterar Lotta om aktuella projekt och fenomen.
  • november 2010
    M T O T F L S
        Dec »
    1234567
    891011121314
    15161718192021
    22232425262728
    2930  
  • Etiketter

  • Kategorier